Μια ιδέα εναλλακτικής διδασκαλίας που προτείνω σε όλους τους συναδέλφους, είναι κατά διαστήματα να αφήνουμε τα σχολικά εγχειρίδια και να ασχολούμαστε με εξωσχολικά βιβλία. Ειδικότερα, όταν η διδακτέα ύλη έχει ολοκληρωθεί και δε μας πιέζει το αναλυτικό πρόγραμμα, μια διαθεματική προσέγγιση ενός βιβλίου που έχει να περάσει κάποιο μήνυμα στους μαθητές μας (κοινωνικό, ανθρωπιστικό, περιβαλλοντικό κλπ) μπορεί να αποτελέσει ένα δημιουργικό και ευχάριστο διάλειμμα στη μονοτονία της καθημερινής διδασκαλίας.
Εγώ προσωπικά επιλέγω παραμύθια σύντομου περιεχομένου ή με αυτοτελείς ιστορίες, ανάλογα με την ηλικία των μαθητών, προκειμένου να τους διδάξω κάτι διαφορετικό από γραμματική και πολλαπλασιασμό!!!
Μερικά θέματα που προτείνω είναι: περιβαλλοντικά προβλήματα, σχολικός εκφοβισμός, φυλετικά στερεότυπα και παιχνίδια, "internet", ανακύκλωση, κακοποίηση ζώων και ανάπτυξη φιλοζωικής διάθεσης, γεωγραφία και ταξίδια και πολλά πολλά άλλα!
Σε μια διαθεματική προσέγγιση τα θέματα με τα οποία μπορείτε να ασχοληθείτε είναι ατελείωτα, πρέπει όμως να κάνετε κάθε φορά ένα σχεδιάγραμμα με δραστηριότητες και υποθέματα. Παρακάτω παρουσιάζω κάποια βασικά βήματα που ακολουθώ εγώ στα project και τα εμπλουτίζω αναλόγως τα θέματα του βιβλίου με το οποίο πρόκειται να ασχοληθώ.
1ο βήμα: Χωρίζω τα παιδιά σε ομάδες και καθορίζω
τους ρόλους τους (συντονιστής, γραμματέας, ερευνητής).
2ο βήμα: Με τη βοήθεια του συντονιστή διαβάζουν τα μέλη
κάθε ομάδας με τη σειρά από μια σελίδα του βιβλίου ως το τέλος.
3ο βήμα: Συζητούμε για όλα όσα μας έκαναν εντύπωση ,
ερευνούμε για ποια θέματα μας μιλάει αυτό το βιβλίο και γράφουμε τα
συμπεράσματά μας. Συζητούμε πού επιθυμούν τα παιδιά να γράφουμε τα
συμπεράσματα. Η πρόταση θα είναι ανάλογη με το θέμα (π.χ στο θέμα ανακύκλωση
μπορείτε να φτιάξετε με χαρτόνι έναν κάδο ανακύκλωσης).
4ο βήμα: Ερευνούμε για το θέμα. Μέσα στο υλικό που
υπάρχει σελ.....στο βιβλίο ........ (Αυτό προϋποθέτει ότι θα έχετε προετοιμάσει
υλικό που μπορούν τα παιδιά να ψάξουν πληροφορίες. Σαν υλικό μπορούν να
αξιοποιηθούν και τα σχολικά βιβλία.)
5ο βήμα: Διαμορφώνουμε δραστηριότητες παραγωγής λόγου σε
σχέση με τα υποθέματα του βιβλίου (καταγραφή ιδεών, συναισθημάτων, τρόπων
αντιμετώπισης, θετικά-αρνητικά, έκθεση με συγκεκριμένο θέμα).
6ο βήμα: Διαμορφώνουμε εικαστικές δραστηριότητες σε
σχέση με τα υποθέματα του βιβλίου (αφίσες, ζωγραφιές, κατασκευές κλπ).
7ο βήμα: Καταγράφουμε στο τέλος της ημέρας τα
συμπεράσματα στα οποία έχουμε καταλήξει.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου